Socker/tiger/kaka

Tjooo alla glada :)
Är nyligen hemkommen från jobbet, eller vid tre för att vara mer exakt. Jätte skönt att ha börjat jobba igen efter en liten tids uppehåll och trivs som fisken i vattnet ;)!
Men nu e jag lång ledig ända till på måndag så jag hoppas på strålande sol hela resten av veckan så jag kan pyssla ute på gården :) Bakade en sockerkaka alldeles precis.. nam blev så sugen på något gott när jag var på jobbet, blev en scokertigerkaka hihi kunde inte låta bli att pilla ner lite kakao.

Sockerkaks recept jag bakat idag (hittad på nätet) som blev tigerkaka :)

Ingridienser:

1 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
75 g smör elr margarin
1 dl vatten
3 dl vetemjöl

Lite kakao

Smörj och bröa en hålform, lite större än 1,5 liter. Sätt ugnen på 175°C.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.

Tillsätt vaniljsocker och bakpulver. Vispa ihop med elvisp.

Tillsätt vetemjölet och kör försiktigt med elvispen.

Smält matfettet (margarinet eller smöret), häll i vatten och låt koka upp. Häll sedan det i smeten och vispa till en jämn smet.
Så fort smeten är jämn så häll lite över halva smeten i formen, blanda i resten av degen lite kakao efter tycke och smak och häll därefter i resten av smeten lite roligt.
Och ställ direkt in den i ugnen. Det är viktigt att man är snabb eftersom värmen gör att bakpulvrets effekt startas.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C, ca 45 minuter.

Låt kakan svalna i formen en liten stund. Stjälp sedan upp den. Låt kakan kallna under formen.



Blev helt god faktiskt :) Och jag som inte e nån mäster bagare.
Lite knaprig på kanterna men what the hell blev en kaka iaf o jag hade inte ens en hålig form utan gjorde den i en vanlig o nu vet jag att det går:)


 


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR!








Kom ihåg mig?

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!