Glöm inte! VITA DAGEN - En tyst manifestation för de utsatta barnen!

Datum: 1 Juli 2010
Tid:   06.00
Plats: Hemma




"1:a Juli fortsätter vi med att uppmana "Vita dagen" Ifrån ditt egna hem!
En dag för att uppmärksamma alla de barn som far illa i Sverige, Europa och världen.

Rädda Barnen bad alla förra året att ta ställning mot barnaga genom att bära något vitt den 1 juli 2009 då det var exakt 30 år sedan lagen om barnaga slog igenom. – en hatt, en tröja eller en vit ros i knapphålet.

Gör som jag säger annars får du stryk!
– i 170 länder anses det fortfarande vara ok att slå, smiska, knuffa eller dra i håret – i alla fall så länge du gör det mot ett barn och kallar det uppfostran.

Vi fortsätter att använda denna dag som en minnesdag emot något så avskyvärt som barnmisshandel genom att bära något vitt eller/och tända ljus i våra fönster för dessa små utsatta själar! DU DELTAR ALLTSÅ IFRÅN DITT EGNA HEM.

Denna manifestation har ett flertal syften. - Att människor vågar visa att de tar ställning. -Att barn som är utsatta märker att vi är många vuxna som tar avstånd från detta med att slå barn, - Att politiker förhoppningsvis ser oss. -Att vi blir såpass många och att vi får ut det i massmedia att det blir en oposition och allvarlig debatt i frågan. - Att barnen som är utsatta vet att det finns alltid någon vuxen att prata med, att de inte behöver känna skam då det är förövaren som gör fel, inte barnet!

Vi jobbar nu på att lysa upp denna manifestation. En tyst manisfestation innebär inte att den inte ses och hörs. Denna manifestationen ger alla tillgång att delta då den är i det egna hemmet. Många undrar hur de kan göra något. Demostrationer mm ligger i storstäderna dit inte alla kan ta sig osv.

Det är inte alltid den högsta rösten som gör skillnad. Kan vi ena oss och även låta barn se att vi är många vuxna som står bakom dem och finns för dem så de inte behöver vara "så" rädda för att prata har vi gjort skillnad.

Jag ber er alla att sprida inbjudan vidare till era vänner, släktingar och bekantar så att allt fler människor ansluter sig till denna tysta manifestation för barns rättigheter att få växa upp tryggt med kärlek i sina hjärtan och hem.

"Jag ska gråta med mitt hjärta och stå upp för de yngre med mitt mod. Jag ska lära, upplysa och agera. Jag tar mitt ansvar för varje barn jag ser far illa. Jag gör det inte för min egen del utan jag gör det för barnens rätt till trygghet och kärlek"

Med den "tysta" manifestationen menas att det inte kräver någon större ansträngning utav de som deltar för att kunna delta och att man kan befinna sig vart som helst i Sverige, världen och ändå kunna ställa sig på barnens sida.
Bara för att en manifestation är "tyst" betyder det inte att den inte ses eller talar ett tydligt språk.
Givetvis ska man agera om man ser ett barn fara illa, denna manifestation påvisar INTE att vi inte ska stå upp högt för barnen med röst, mod och kärlek, tvärtom!!! Våga se, Våga agera..... Men glöm inte att våga stå för att ta ställning i frågan! Denna manifestation tillåter oss alla att göra det. Ibland kan det vara svårt att veta hur man kan hjälpa, Du kan hjälpa genom att ställa dig enad tillsammans med många andra i en fråga som sällan pratas högt om!!! "


Jag tänker då inte glömma!




Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR!








Kom ihåg mig?

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!